Przez ostatnie lata badając potrzeby szkoleniowe dla menedżerów, słyszałam zapotrzebowanie na następujące kompetencje: planowanie i organizacja czasu pracy, delegowanie, motywowanie zespołu, udzielanie informacji zwrotnej itd. Od momentu wybuchu pandemii te potrzeby uległy zmianie. Aktualnie pracuję z liderami nad zarządzaniem stresem i emocjami, odpornością psychiczną, przywództwem w zmianie, work-life balance itd.


Podczas prowadzenia sesji mentoringowych oraz coachingowych często słyszę: „Chciałbym wesprzeć mój zespół w tej sytuacji, ale zastanawiam się jak to zrobić, aby nie pogorszyć sprawy.”. Te rozmowy zainspirowały mnie do napisania tego artykułu. Jestem przekonana, że efektywnymi liderami przyszłości będą Ci, którzy będą potrafili wesprzeć swoje zespoły w sytuacjach trudnych i stale zmieniającej się rzeczywistości.


Jak udzielić wsparcia emocjonalnego pracownikowi?

  1. Daj sygnał, że zauważyłeś sytuację np.:
    • „Nie chcę Cię urazić. Wydaje mi się, że potrzebujesz rozmowy. Pytam, bo może mógłbym Ci jakoś pomóc”.
    • „Na ostatnim spotkaniu wydawałeś mi się smutny. Czy chcesz o tym porozmawiać?”.
  2. Zapewnij go, że może na Ciebie liczyć i że znajdziesz dla niego czas np.:
    • „Mam dla Ciebie czas. Opowiedz mi o tym więcej.”.
    • „Jak mogę Ci pomóc?”.
    • „Gdybyś zmienił zdanie pamiętaj, że zawsze możesz na mnie liczyć.”.
  3. Nie pocieszaj, bo to unieważnienie tego, co czuje i co chce pokazać druga osoba.
  4. Nie oceniaj, staraj się pozostać neutralnym.
  5. Bądź obecny. Skup pełną uwagę na osobie, z którą rozmawiasz.
  6. Nie obawiaj się pomóc osobie w sytuacji trudnej. Nie bój się jej emocji. Daj pracownikowi możliwość ich upustu. Być może to będzie pierwsza sytuacja kiedy w ogóle komuś opowie o swoim problemie.
  7. Bądź empatyczny, jednak pamiętaj, że to nie Twoja sytuacja. Pozostań stabilny i racjonalny by jak najlepiej wesprzeć i pomóc.
  8. Nie spiesz się, by rozwiązać problemy prostymi i szybkimi rozwiązaniami, jednak działaj konkretnie.
  9. Jeśli sam nie masz zasobów, wiedzy, umiejętności, aby wesprzeć pracownika powiedz mu o tym. Bądź szczery.
  10. Daj mu poczucie, że nie jest sam z problemem np.:
    • „Dziękuję Ci za zaufanie. Gdybyś chciał jeszcze o tym porozmawiać to daj znać.”.
    • „Zawsze możesz do mnie zadzwonić. Być może razem coś wymyślimy.”.

    Mam ogromną radość w sobie, że co raz częściej w biznesie jesteśmy po prostu ludźmi. Ze swoimi trudnościami, brakiem makijażu na home office, czy krzyczącymi dziećmi w tle. Dzięki tej sytuacji odkrywam, że otwartość na mówienie o emocjach jest większa. Mówiąc o nich możemy sobie wzajemnie pomóc i do tego chcę Was zachęcić.

    Dbajmy o siebie wzajemnie.