W ostatnim wpisie na blogu: „Kto rządzi- Ty, czy Twoje emocje?” poruszałam temat świadomości własnych emocji oraz metodę pracy nad nimi. Dzisiaj chcę podzielić się z Tobą wiedzą dotyczącą tego co składa się na konkretną emocję.
Korzenie słowa „emocje” znajdują się w łacinie i nawiązują do ruchu. Emocje = energia + ruch. Emocje stanowią więc czynnik, który sprawia, że działamy. Przez większą część mojego życia kierowałam się emocjami i intuicją. Zdecydowanie nadużywam słów: „chcę, marzę, pragnę” :-). Chętnie podejmuję ryzyko związane z kierowaniem się emocjami. Od kiedy zaczęłam poszerzać swoją wiedzę na ten temat i zaczęłam kontrolować emocje (a nie one mnie) czuję większą sprawczość w swoim życiu. Droga świadomego zarządzania emocjami była wymagająca i wyboista. Nigdy nie byłam też orłem z matematyki, dlatego niechętnie sięgnęłam po książkę o emocjach w ujęciu matematycznym. Jednak, gdy to zrobiłam to zmieniła ona w moim życiu tak wiele…
Chip Conley autor książki „Emocje w równaniach” przybliża sposób w jaki można łatwiej zrozumieć co wpływa na dany stan emocjonalny. Ujęcie matematyczne wspierało Autora w najtrudniejszych chwilach. Stworzona przez niego teoria nie jest arkuszem kalkulacyjnym, ale drogowskazem, który pomoże lepiej zrozumieć samego siebie, sens swojego istnienia oraz relacje z innymi ludźmi. Równania pomagają dostrzec zależności miedzy dwiema lub więcej rzeczami. Równania emocji mają pomóc znaleźć te powiązania. W najprostszym ujęciu Autor proponuje aby odpowiedzieć sobie na pytanie jak dwie emocje mogą skutkować pojawieniem się kolejnej. Jest to ukazane za pomocą prostych działań matematycznych: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Kiedy dodajemy liczby do siebie wynik ulega zwiększeniu. Przy odejmowaniu występuję odwrotna sytuacja. Mnożąc otrzymamy znacznie większy wynik i silniejszą zależność między dwoma elementami. W dzieleniu istotna jest wartość mianownika. Wystarczy nieznacznie zmienić jego zawartość, aby wynik uległ zmianie.
Przykładowe działania emocji w równaniach:
WYRZUTY SUMIENIA = ŻAL + POCZUCIE WINY
Żal objawia się uczuciem smutku, skruchą po popełnieniu czegoś złego, pretensją do kogoś lub czegoś spowodowana rozczarowaniem. Poczucie winy jest związane ze stanem zdania sobie sprawy, że jestem odpowiedzialny za sytuację niedozwoloną prawnie lub moralnie. Często jest związane z chęcią zadośćuczynienia lub poddania się karze. Wyrzutom sumienia często towarzyszą słowa takie jak: „gdybym tylko…”, „mogłam…”, „nie powinnam…”.
Pytanie, które może Ci pomóc w pracy nad poczuciem winy: „W jaki sposób wyrzuty sumienia pomagają Ci w tej sytuacji?”
ROZCZAROWANIE= OCZEKIWANIA – RZECZYWISTOŚĆ
Oczekiwanie jest tym to, czego się pragnie, czego się spodziewa, do czego się dąży. Rzeczywistość jest realiami życia, w których ktoś funkcjonuje. Rozczarowane jest więc tym kiedy nasza rzeczywistość nie ma pokrycia w naszych oczekiwaniach. Jest to zauważalne w słowach: „żałuję…”, „myślałam, że będę w innym miejscu…”, „nie tak sobie wyobrażałam swoje życie…”.
Pytanie, które pomoże Ci zastanowić się nad rozczarowaniem: „Za jakie trzy rzeczy, które dzisiaj się wydarzyły jesteś wdzięczny/a?”
LĘK = NIEPEWNOŚĆ X BEZSILNOŚĆ
Niepewność jest uczuciem, którego zaistnienie budzi poważne wątpliwości. Jest często związane z tym, że nie możemy na kimś lub na czymś polegać. Wiąże się to z ryzkiem trudnym do przewidzenia. Bezsilność wyraża niemożność poradzenia sobie. Charakterystycznymi słowami dla odczuwania lęku są: „boję się…”, „nie wierzę…”, „już raz się na kimś lub czymś zawiodłam…”, „nie będę ryzykować…”.
Pytanie, które pomoże pracować nad poziomem lęku: „Czy ten lęk jest oparty na faktach?”
ZAZDROŚĆ = BRAK ZAUFANIA / POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
Brak zaufania to niemożliwość całkowitemu zawierzeniu i brak wiary w kogoś lub coś. Poczucie własnej wartości to postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój oraz wywiera silny wpływ na zachowania osobiste i społeczne. Zazdrości towarzyszą takie słowa jak: „okłamujesz mnie..”, „nie wierzę Ci…, „inni mają więcej niż ja…”.
Pytanie, które pomoże Ci pomóc przy towarzyszącym uczuciu zazdrości: „czego zazdrość może mnie nauczyć?”
Powyżej przedstawiłam cztery przykładowe równania dotyczące emocji. Dodatkowo zamieściłam pytania coachingowe, które wspierają w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami. Dzięki zrozumieniu co konkretnie składa się na daną emocję jesteśmy w stanie lepiej nad nią pracować i ją zrozumieć. Z mojego punktu widzenia równania o emocjach są bardzo pomocne . Dzisiaj jestem bardziej świadoma stanów, które towarzyszą mi na co dzień. Mam nadzieję, że powyższe przykłady zachęcą Cię do dalszej pracy nad zarządzaniem swoimi stanami emocjonalnymi.
Trzymam za Ciebie kciuki.
**Na podstawie książki: „Emocje w równaniach. Proste prawdy o szczęściu i sukcesie” Chip Conley